پس از دوران کرونا، اینترنت بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردم شده است. هر کس نیازمند خدماتی بوده یا خریدی داشته باشد، اولین کاری که میکند سرچ در اینترنت است. در نتیجه داشتن یک وبسایت بسیار میتواند به رشد و توسعه کسب و کار شما کمک کرده و تعداد مشتریان بالقوهتان را افزایش دهد. اخیرا تعداد وبسایتهایی که به طرز چشمگیری در حال افزایش هستند، سایتهای فروشگاهی و شرکتی میباشند. منتهی پیش از راه اندازی یک سایت فروشگاهی یا شرکتی، باید بدانید وجود چه امکاناتی تجربه کاربری و جایگاه سایت شما را بهبود میبخشد.
لیست امکانات سایت فروشگاهی
تجربه ثابت کرده است که یک فروشگاه اینترنتی موفق هر چقدر امکانات بیشتری در اختیار مشتریان خود قرار دهد، فروش بیشتری دارد. وجود این امکانات باعث میشود مشتری خرید آسانتری داشته باشد و در آینده هر گاه تمایل داشت خرید اینترنتی انجام دهد، اولین فروشگاهی که به ذهنش میرسد شما هستید. در ادامه تمامی امکاناتی که منجر به افزایش تعداد مشتریان بالقوه شما میشود را معرفی خواهیم کرد.
1. امکان ثبت نام در سایت و صفحه پروفایل کاربری
اولین قابلیتی که هر سایت فروشگاهی بایستی داشته باشد، صفحه لاگین یا “ورود/ثبت نام” است. همزمان با ورود یا ثبت نام کاربر، باید یک پروفایل کاربری برای او ساخته شود تا از طریق این پروفایل، تمامی خریدهایی که انجام میدهد ثبت گردد و بتواند آنها را مدیریت کند. جزئیات خرید هر محصول باید به صورت کامل در صفحه پروفایل کاربر درج شود.
2. پشتیبانی 24 ساعته آنلاین
اگر خود را جای مشتری بگذاریم، ترجیح می دهیم از سایتی خرید کنیم که امکان برقراری ارتباط به صورت 24 ساعته و یا حداقل در ساعات کاری و آنلاین را برایمان فراهم کرده است تا بتوانیم در صورت پیگیری سفارش یا وقوع مشکل به هنگام خرید، با پشتیبانی ارتباط برقرار کنیم. امروزه معمولا این ارتباط از طریق ارسال تیکت پشتیبانی، چت یا تماس با پشتیبان صورت میگیرد.
3. دسته بندی محصولات
مشتری زمانی که وارد فروشگاه اینترنتی شما میشود به دنبال یک محصول مشخص است و میخواهد در کمترین زمان ممکن آن را پیدا کرده و خریداری کند. اگر سایت شما چیزی به نام دسته بندی محصولات نداشته باشد، مشتری باید کل سایت را زیر و رو کند تا شاید محصول مورد نظرش را پیدا کند. نتیجه این اتفاق چیست؟
- مشتری کلافه میشود و انگیزه خود را برای خرید از دست میدهد؛
- مشتری خرید خود را از سایت دیگری انجام میدهد؛
- این تجربه خرید ناخوشایند در ذهن مشتری میماند و دیگر از سایت شما خرید نمیکند. در نتیجه هر چقدر دسته بندی محصولات سایت جزئیتر باشد، مشتری سریعتر میتواند محصول مورد نظر خود را پیدا کرده و خرید خود را انجام دهد.
4. نوار جستجو
یکی از مهمترین امکانات وبسایت فروشگاهی، نوار جستجو است. قابلیتی هر چند ساده اما موثر در بالا بردن تجربه کاربری وبسایت شما. وجود دسته بندی محصولات و نوار جستجو از ملزومات هر وبسایت فروشگاهی میباشد که موجب میشود کاربر در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود دست یابد.
5. امکان فیلتر کردن نتایج جستجو
گاهی ممکن است سایت فروشگاهی شما بسیار بزرگ و وسیع (مانند دیجی کالا) بوده و تنوع محصولات آن به قدری زیاد باشد که حتی با وجود دسته بندی های مجزا، مشتری زمان زیادی را صرف جستجوی محصول مورد نظر خود بکند.
راهکار پیشنهادی برای چنین وبسایتهایی، فیلترینگ نتایج جستجو میباشد. شما در کنار نوار جستجوی سایت باید بخشی را تعبیه کنید که حاوی گزینههای مختلف باشد که مشتری بر حسب آنها بتواند جستجوی خود را جزئیتر و محدودتر کند.
6. معرفی کامل و ذکر تمامی اطلاعات محصولات + تصویر شاخص
درج اطلاعات و مشخصات محصول، به مشتری در هنگام خرید کمک میکند. اطلاعات محصول شامل رنگ، جنس، برند، مدل و … هستند. مثلا ممکن است مشتری بخواهد از بین دو محصول موجود یکی را انتخاب کند. وجود مشخصات و اطلاعات محصول به او در تصمیم گیری کمک خواهد کرد.
ضمنا از دید کاربران، سایتی که تمامی اطلاعات و مشخصات محصول را ذکر میکند بیشتر قابل اعتماد است. حتما در کنار این توضیحات عکسی از خود محصول را نیز قرار دهید تا مشتری بتواند خصوصیات آن را به چشم ببیند.
7. وجود روشهای مختلف پرداخت و شیوههای متعدد پستی
ارائه شیوه های متعدد پرداخت منجر به خرید بیشتر مشتریان از شما میشود. در عین حال که اغلب افراد پرداخت اینترنتی را آنلاین را ترجیح میدهند، برخی دیگر مایل هستند که هزینه را درب منزل پرداخت کنند. با قرار دادن هر دو روش و روشهای دیگر پرداختی، تعداد مشتریان بالقوهای که از سایت شما خرید میکنند افزایش مییابد.
قابلیت دیگری که نتیجهای مشابه دارد، انتخاب شیوه پست محصول میباشد. قاعدتا شیوهی پست محصول بر هزینه پرداختی نیز موثر است. در صورت وجود گزینههای مختلف اعم از پست معمولی، پست پیشتاز، پست اکسپرس و … مشتری میتواند بر حسب بودجه و شرایط خود، گزینه مناسب را انتخاب کند.
8. متصل به چندین درگاه مختلف پرداخت
وجود برخی امکانات، سایت شما را از باقی سایتهای فروشگاهی مجزا میکند. وجود چندین درگاه بانکی مختلف از جمله این امکانات میباشد. اگر سایت شما تنها به یک درگاه متصل باشد و به هنگام پرداخت، درگاه دچار مشکل فنی شود، دیگر راهی برای خرید محصول نیست و به احتمال زیاد مشتری از سایت دیگری محصول خود را خریداری میکند. پس وجود درگاههای پرداخت مختلف از جمله الزامات یک سایت فروشگاهی معتبر است.
9. درج راههای ارتباطی فروشگاه و صفحات شبکههای اجتماعی
درج شماره تماس، نشانی و آدرس ایمیل فروشگاه از جمله ضروریترین اطلاعاتی است که هر سایت فروشگاهی باید آن را داشته باشد. هرچه راههای ارتباطی بیشتری را در اختیار مشتری بگذارید، اعتماد او به شما بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه با درج این اطلاعات اگر زمانی بخش پشتیبانی پاسخگوی مشتری نبود، راه دیگری برای برقراری ارتباط با مجموعه وجود خواهد داشت.
با قرار دادن آدرس صفحات اجتماعی فعال مجموعه، مشتری میتواند از جدیدترین محصولات باخبر شود و ضمنا این موضوع بر سئوی سایت نیز تاثیر بسزایی میگذارد.
10. امنیت سایت
امنیت سایت یک از مهم ترین خصوصیاتی است که تاثیر مستقیم بر تجربه کاربری سایت شما دارد. امروزه به دلیل اطلاعات و آگاهی بالا، کاربران میتوانند یک سایت ایمن و ناامن را تشخیص دهند و عموما اگر به ناامن بودن سایت پی ببرند، اصلا ریسک نمیکنند که حتی داخل وبسایت ثبت نام انجام دهند.
شما در قبال اطلاعات کاربران سایت مسئول هستید و باید سایت فروشگاهی خود را ایمن نگه دارید تا افراد خیالشان از بابت خرید از سایت شما راحت باشد. ضمن اینکه اینگونه خیال خودتان هم از وقوع خطراتی همچون هک شدن و تخریب وبسایت نیز راحت است.
11. رسپانسیو یا واکنشگرا بودن سایت
یکی از مهمترین امکانات سایت های فروشگاهی، واکنشگرا بودن یا ریسپانسیو بودن وب سایت است. این قابلیت، یک ویژگی فنی است که با میزان بازدید سایت شما ارتباط مستقیم دارد. رسپانسیو بودن بدین معناست که سایت بر روی هر دستگاهی (لپتاپ، موبایل، تبلت و …) نمایش درست و دقیقی داشته باشد. یعنی تغییری در طراحی ظاهری سایت در صورت باز شدن با موبایل رخ ندهد.
چگونه میتوان سایت را رسپانسیو کرد؟ باید قالبی خریداری کنید که رسپانسیو بودن جزء امکاناتش باشد. اکثر قالبهایی که امروزه برای طراحی سایت استفاده می شوند، دارای چنین قابلیتی هستند.
13. سرعت بالا
سرعت سایت یکی از امکانات سرنوشت سازی است که باید به آن توجه ویژهای داشته باشید. اگر سرعت سایت شما در بارگذاری صفحات وبسایت پایین باشد، مخاطب بدون آنکه حتی وبسایت، محصولات و خدمات شما را بررسی کند، از سایت خارج میشود و این موضوع بخش قابل توجهی از فروش شما را کاهش میدهد. ضمن اینکه تحقیقات اذهان داشتهاند که تقریبا 50 درصد مشتریان در صورت پایین بودن سرعت سایت، از خرید و بازدید از آن صرف نظر میکنند.